På kirkegården i Flødstrup er et større antal gravsten fra nedlagte gravsteder blevet fjernet og kørt til knusning hos en stenhugger.

De bortskaffede gravsten stammer fra gravsteder, som gravstedsejer har valgt at nedlægge. Når et gravsted udløber, får gravstedsejer besked herom. Hvis ikke gravstedsejer ønsker at forlænge gravstedet, får gravstedsejer besked om, at vedkommende er velkommen til at fjerne gravstenen. Ønsker gravstedsejer ikke dette, eller fjerner gravstedsejer ikke gravstenen inden den oplyste frist, tilfalder gravstenen menighedsrådet, som således sørger for at bortskaffe den.

I en længere periode har menighedsrådet ved Flødstrup kirke imidlertid haft for skik at bevare sådanne gravsted og har således opstillet dem i den krog af kirkegården.

Beslutningen om at fjerne flere af disse gravsten blev truffet af det foregående menighedsråd i 2019 på opfordring af provsten for Kerteminde-Nyborg provsti. Der lå flere hensyn bag beslutningen. Det ene, som var meget væsentligt for menighedsrådet, var den sikkerhedsrisiko, som de fritstående gravsten udgjorde. Gravsten, der ikke er behørigt sikret, kan vælte og forårsage alvorlig personskade.

Ansvaret for, at gravsten er behørigt sikrede, påhviler gravstedsejer. Når et gravsted er udløbet, overgår ansvaret imidlertid til menighedsrådet. Det er temmelig bekosteligt at sikre gravsten mod at vælte, og menighedsrådet fandt det ikke forsvarligt at skulle afholde betydelige udgifter til en behørig sikring af samtlige gravsten fra nedlagte gravsteder. Det nuværende menighedsråd bakkede derfor op om beslutningen truffet af det foregående menighedsråd.

Det var provsten, som udpegede de gravsten, som var bevaringsværdige, mens de øvrige gravsten nu er fjernet af en stenhugger, som knuser dem.

Tilbage til liste